Acasă Ortodoxie Reactii față de interzicerea pelerinajului la Sfânta Cuv. Parascheva (se va actualiza)

Reactii față de interzicerea pelerinajului la Sfânta Cuv. Parascheva (se va actualiza)

57
0

  Că virusul stă mai abitir după colţul tuturor bisericilor, aşteptând  liniştit, satisfăcut, încrezător şi dornic să-i înşface doar pe cei  care sunt creştini ortodocşi şi fără buletin de Iaşi.  Că identitatea unui om – cea din buletin, care acum se năpusteşte  asupra sufletului din tine – poate deveni subiect de suspiciune,  asuprire şi gâlceavă, exact ca în vremea totalitarismului  ateu-comunist.  Că restricţiile trebuie înăsprite, cu vădită consecvenţă, doar de  sărbătorile creştine, ca nu cumva virusul, care are o preferinţă  obsesivă şi compulsivă pentru mediul religios, să se multiplice  vertiginos.  Că oamenilor credincioşi nu trebuie să li se dea şansa, în timpul  pelerinajelor, de a respecta, cu conştiinciozitate, recomandările  sanitare absolut legitime, pentru că sunt consideraţi aprioric ca  având, în mod natural, înclinaţia de a călca legea, adică, mai pe  şleau, ca fiind potenţiali infractori.  Că apostolii ateismului neomarxist şi fără vibraţii metafizice ar şti  mai bine decât oamenii Bisericii, creştini şi slujitori, că sănătatea  este un mare dar de la Dumnezeu şi că a-ţi iubi aproapele înseamnă şi  a-l proteja de orice pericol care îi poate zdruncina sau fărâmiţa  acest dar. Că unele autorităţi ale statului s-au metamorfozat în iacobini –  cei care în perioada Revoluţiei franceze manifestau o ostilitate  ideologică faţă de religie –, iar cei responsabili de ordinea  publică s-au deghizat în miliţieniCă pentru „Statul unic” „fericirea şi libertatea sunt incompatibile”  (George Orwell, Despre libertate, p. 136).  Că la vot capacitatea de propagare a virusului este inactivă sau  se suspendă din oficiu prin „ordonanţă de urgenţă”, pe când de  sărbătoarea Sfintei Parascheva covid-ul va deveni hiperactiv,  căutându-şi habitatul în ortodocşi şi în cei din afara  Iaşului.  Că unii din cei îndrituiţi să gestioneze, lucid şi realist, această  criză sanitară au devenit  sacerdoţii virusului, abordând  problematica răspândirii acestuia doar în cheie religioasă.  Că Sfânta Parascheva nu mai poate fi cinstită cuviincios, în  rânduială şi reculegere, cu respectarea normelor sanitare, pe vreme  de pandemie, ci doar flancată ostentativ şi păzită scrutător de  forţele de ordine, ca nu cumva vreun neieşean să transforme curtea  Catedralei Mitropolitane în epicentrul infectării cu Covid-19. 

Atunci când autorităţile statului român se dovedesc a fi  neputincioase în a gestiona, coerent şi lucid, situaţii imprevizibile  şi periculoase, cum sunt vremurile de molimă, pe care le trăim, împing  pendulul tragediei (potenţială sau actuală) înspre zona spaţiului  religios, cu nădejdea fictivă că amână sau evită vârtejul apocaliptic  epidemiologic, vânzându-ne iluzia că pot să ne scape de agentul  patogen infinitezimal.  De aceea, încă de la instaurarea molimei în România, am fost purtaţi  ca într-un  carusel ameţitor şi ameninţător.  Când stare de urgenţă, când stare de alertă, când posibilă relaxare,  când restricţii. Odată epuizat ciclul, trebuia reluat obsesiv şi de la  coadă la cap totul.

Să fiţi siguri că nu ei ne scapă de infecţia nefastă cu Covid-19.  Nu limitările radicale ale drepturilor fundamentale şi garantate de  Constituţie, inclusiv dreptul la libertatea religioasă, ci medicii, asistenţii medicali, care sunt îngerii sănătăţii noastre,  responsabilitatea noastră de a respecta cu stricteţe recomandările  sanitare şi  credinţa în Dumnezeu, care este cel mai minunat antidot la tristeţe  şi deznădejde, constituie cea mai bună formă de împiedicare a  răspândirii virusului.

Este trist că Biserica, care s-a comportat exemplar  şi se va comporta şi pe mai departe responsabil, a trebuit să sufere cel  mai mult, alături de cultură, sport şi educaţie, în aceste câteva luni  de la instaurarea molimei în ţară.  A fost umilită şi discriminată, ca să mă exprim în duhul veacului  acesta.

Şi pentru ca malaxorul neruşinării să se învârtă perfect şi  etern, haterii şi trollii de serviciu, din mediul online, nu au niciun  fel de afinitate sufletească în a vedea susţinerea concretă – nu doar  postări obsesive pe reţelele de socializare – a spitalelor, a oamenilor  singuri şi nevoiaşi, prin donaţii financiare substanţiale, donaţii de  aparatură medicală, prin donaţii de alimente şi îmbrăcăminte. 

Biserica nu a fost şi nici nu este prigonită, ci, pur şi  simplu,  permanent forţată de contextul unor restricţii ofensatoare să-şi  apere tot timpul legitimitatea prezenţei sale în sfera publică şi  dreptul la trăirea actului credinţei, fapt care este echivalent cu  tentativa de a-i pune pe cap o pernă, ca să nu mai respire deloc. Asta mi se pare mai grav decât orice tentativă de anihilare directă  şi agresivă.

Va veni, negreşit, vremea când oficialii  actuali ai Statului român vor pricepe, bine şi apăsat, ceea ce a spus  unul din stirpea lor politică europeană, francezul Frédéric Bastiat, că  „statul n-ar trebui să fie altceva decât forţa comună instituită, nu  pentru a fi între toţi cetăţenii un instrument de opresiune şi de  spoliere reciprocă, ci, dimpotrivă, pentru a garanta fiecăruia ce este  al său şi a face să domnească justiţia şi securitatea” (Frédéric Bastiat,  Statul. Ce se vede şi ce nu se vede şi alte eseuri, p. 28). Iar  cetăţenii patriei noastre vor ajunge să-şi pună frecvent întrebarea: „Omul de pe stradă va simţi vreodată că libertatea spiritului este la  fel de importantă şi are la fel de multă nevoie să fie apărată ca şi  pâinea cea de toate zilele?” (George Orwell, Despre libertate, p. 157-158).

Drept  concluzie:  să nu îşi închipuie apostolii lockdown-ului că o vor putea  carantina vreodată pe Sfânta Parascheva. Ea este ferecată în  biserica sufletului fiecărui moldovean, al fiecărui român, care a  adăstat, smerit şi liniştit, la racla moaştelor ei, primind ajutor,  binecuvântare, imbold spre bunătate şi dragoste, şi mireasmă de  sfinţenie. 

Părintele Episcop Ignatie al Hușilor 

 
 
Preluat de pe: Român ortodox în Franța

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here